Tuesday, July 9, 2013

၁၉၅၄-ခုႏွစ္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒ (တေစ့တေစာင့္)


၁၉၅၄-ခုႏွစ္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒ ျပ႒ာန္းျခင္း

(Burma Laws Act) ျမန္မာႏိုင္ငံ တရားဥပေဒမ်ားဆိုင္ရာ အက္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၃-အရ ထိမ္းျမားလက္ထပ္မႈ ကိစၥမ်ားတြင္ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္လွ်င္ ဗုဒၶဘာသာ တရားဥပေဒအရ ဆံုျဖတ္သင့္သည္ဟု ျပ႒ာန္းထားေပသည္၊ အမွန္စင္စစ္အားျဖင့္ ဘာသာျခားေယာက်္ားမ်ားႏွင့္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားလက္ထပ္ျခင္းျပဳပါက ျမန္မာဗုဒၶဘာသာတရား ဥပေဒအရသာ အဆံုးအျဖတ္ေပးသင့္ေပထည္။ (Lex Loci Contractus) ပဋိညာဥ္ ျပဳရာ တိုင္းျပည္၏ တရားဥပေဒႏွင့္အညီ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တရားဥပေဒႏွင့္အညီျဖစ္ေသာ တရားမွ်တမႈ၊ သာနာညီမွ်မႈႏွင့္ ေကာင္းေသာေစတနာ အရျဖစ္ေစ၊ ဘာသာျခားႏွင့္ လက္ထပ္သည့္ ကိစၥမ်ားကို ဆံုးျဖတ္ ေပးသင့္ေသာ္လည္း အထက္ေဖၚျပပါအတိုင္း ဘာသာျခားျဖစ္သူ၏ လက္ထပ္မႈဥပေဒအရသာ ဆံုးျဖတ္ ေပးခဲ့ျခင္းျပဳသည္ျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘာသာျခားမ်ား၏ ဖိႏွိပ္မႈတရပ္ဟုပင္ ယူဆရမည္ ျဖစ္ေပသည္။

၁၈၇၂-ခုႏွစ္တြင္ ဘာသာမတူသူမ်ား၏ ထိမ္ျမားခြင့္အတြက္ အထူးထိမ္းျမားမႈအက္ဥပေဒ (Special Marriage Act )ကို ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ္လည္း၊ လက္ထပ္ႏိုင္သည့္ အရည္အခ်င္းကိုသာ သတ္မွတ္ေပးၿပီး အခြင့္အေရးပိုင္းတြင္မူ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာအတိုင္း မဟုတ္သျဖင့္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအတြက္ နစ္နာၿမဲနစ္နာခဲ့ရသည္။ ၁၉၃၂-တြင္ ယင္းဥပေဒကို အနည္းငယ္မွ် ျပင္ဆင္ေပးေသာ္လည္း ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ ဥပေဒအရ စီရင္ပိုင္ခြင့္မရွိသျဖင့္ မည္သို႔မွ် အက်ိဳးသက္ေရာက္ျခင္းမရွိျဖစ္ေပသည္။ ၁၉၃၉-ခုႏွစ္တြင္ ပါလီမန္၌ ဦးသာဆိုင္ဆိုသူ မ်ိဳးခ်စ္ပုဂၢိဳလ္က လက္ထပ္မႈတြင္ ျပည္တြင္းတရားဥပေဒအရ ဆံုးျဖတ္သင့္ေၾကာင္း တင္ျပအေရးဆိုသျဖင့္ ၁၉၃၉-ခု၊ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ၁-၉-၄၀ မွစ၍ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းေပးခဲ့ေပသည္။ ယင္းအက္ဥပေဒအရ လင္ျဖစ္သူ ဘာသာျခား၏ ဥပေဒအရ စီရင္ပိုင္ခြင့္မရွိေတာ့ေပ၊ သို႔ရာတြင္ ဥပေဒမွာ ဒုတိယကမၻာစစ္ေၾကာင့္ လူသိနဲၿပီး မည္သို႔မွ် အက်ိဳးသက္ေရာက္ေအာင္ အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္ဘဲ ျဖစ္ရျပန္သည္။ သို႔ျဖင့့္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအတြက္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဘာသာျခားႏွင့္ လက္ထပ္ၾကရ ရာတြင္ ဤဥပေဒ၏ အႏွစ္သာရကို မသိၾကရ၍ မိမိတို႔၏ ဘာသာကို စြန္႔လႊတ္ၾကရသည္သာမက မိမိတို႔၏ သားသၼီးမ်ားပါ ဘာသာျခားမ်ား ျဖစ္ကုန္ၾကရေတာ့သည္။

ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၁၉၄၈-ခုႏွစ္တြင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ လြတ္လပ္သည့္ ႏိုင္ငံအျဖစ္ ေရာက္ၿပီးသည့္ ေနာင္းပိုင္းတြင္ ယခင္ ၁၉၃၉-ခုႏွစ္က ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး ျမန္မာဘာသာျဖင့္ ၁၉၅၄-ခုႏွစ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈအက္ဥပေဒကို အတည္ျပဳေပးခဲ့ေလသည္။

၁၉၅၄-ခုႏွစ္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမမ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒ
(၁၉၅၄-ခုႏွစ္၊ အက္ဥပေဒအမွတ္ ၃၂။)

ေအာက္ပါအတိုင္း အက္ဥပေဒအျဖစ္ ျပ႒ာန္းလိုက္သည္။

၁။ ဤအက္ဥပေဒကို ၁၉၅၄-ခုႏွစ္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမမ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒဟု ေခၚရမည္။

၂။ ဤအက္ဥပေဒတြင္ အေၾကာင္းအရာႏွင့္ျဖစ္ေစ၊ ေရွ႔ေနာက္ စကားတို႔၏ အဓိပၸါယ္ႏွင့္ျဖစ္ေစ မဆန္႔က်င္လွ်င္-
(က) ´ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမ´ဆိုသည္မွာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံသား ျဖစ္သည့္ျပင္၊ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ေသာ မိန္းမကို သို႔တည္းမဟုတ္ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ေသာ မိဘတို႔မွေမြးဖြားေသာ မိန္းမကို ဆိုလိုသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။သို႔ရာတြင္ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ေသာ မိဘတို႔မွ ေမြးဖြားေသာ မိန္းမတဦးသည္ ဤအက္ဥပေဒ စတင္အာဏာမတည္မီက အျခားဘာသာတခုခုသို႔ အထင္အရွား ကူးေျပာင္း၍၊ ထိုအျခားဘာသာကို ကိုးကြယ္လ်က္ရွိလွ်င္၊ ထိုမိန္းမသည္ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ေသာ မိဘတို႔မွ ေမြးဖြားသည္ဟူေသာ အေၾကာက္သက္သက္ေၾကာင့္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမျဖစ္သည္ဟု မမွတ္ယူရ။
(ခ) ´မွတ္ပံုတင္အရာရွိ´ဆိုသည္မွာ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားမႈမွတ္ပံုတင္အရာရွိကို ဆိုလိုသည္။

၃။ (၁) ရြာသူႀကီးအားလံုးသည္ ဤအက္ဥပေဒအရ၊ ထိမ္းျမားမႈမွတ္ပံုတင္အရာရွိမ်ားျဖစ္ရမည္၊ ႏိုင္ငံတာ္သမတသည္ မိမိသင့္ေသာ္သည္ ထင္ျမင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ကို ရြာသူႀကီးမရွိသည့္ေဒသအတြက္ ထိမ္းျမားမႈ မွတ္ပံုတင္ အရာရွိအျဖစ္ ခန္႔ထားႏိုင္သည္။ မွတ္ပံုတင္အရာရွိမ်ားအား အေၾကာင္းၾကားစာ ပံုစံမ်ားႏွင့္ ထိမ္းျမားမႈသက္ေသခံ မွတ္ပံုစာအုပ္မ်ားကို ေပးအပ္ထားရမည္။
(၂) မွတ္ပံုတင္အရာရွိအားလံုးသည္ ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းမ်ားျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္။

၄။ အျခားတည္ဆဲ တရားဥပေဒမ်ားတြင္ေသာ္၄င္း၊ တရားဥပေဒကဲ့သုိ႔ အာဏာရွိေသာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားတြင္ေသာ္၄င္း၊ မည္သို႔ပင္ ဆန္႔က်င္လ်က္ရွိေစကာမူ ဤအက္ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမႏွင့္ ထိုမိန္းမ၏ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္ေသာ လင္ေယာက်္ားတိုင္းအေပၚ၌ အာဏာ သက္ေရာက္ရမည္။

၅။ လူပ်ိဳေဘာ္၀င္ၿပီးျဖစ္သည့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္ေသာ ေယာက်္ားတဦးႏွင့္ အသက္ ၁၄-ႏွစ္ေအာက္ မငယ္သည့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမတဦးတို႔သည္ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္-
(က) ႏွစ္ဦးလံုးမွာ စိတ္ေပါ့သြပ္သူမ်ား မျဖစ္ေစရ။
(ခ) အသက္ ၂၀ မျပည့္ေသးသည့္ မိန္းမျဖစ္လွ်င္ မိဘ၏သေဘာတူခ်က္ကိုေသာ္၄င္း၊ မိဘတို႔ေသဆံုးပါမူ အမွန္အုပ္ထိန္းသူ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ တရားဥပေဒအရ အုပ္ထိန္းသူရွိလွ်င္ ထိုအုပ္ထိန္းသူ၏ သေဘာတူခ်က္ကိုေသာ္၄င္း ရရွိၿပီး ျဖစ္ရမည္။
(ဂ) မိန္းမမွာ မျပတ္စဲေသာ တရား၀င္လင္ေယာက်္ား မရွိေစရ။

၆။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သည့္ ေယာက်္ားတဦးႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမတဦး ထိမ္းျမားရန္ ႀကံရြယ္သည့္ အခါ မိမိတို႔တဦးဦး ၁၄-ရက္ထက္မနည္း ေနထိုင္လ်က္ရွိသည့္ ေဒသဆိုင္ရာ မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံ ဇယားတြင္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ပံုစံျဖင့္ မိမိတို႔တဦးဦးက အေၾကာင္းၾကားစာ ေပးပို႔ႏိုင္သည္။ အေၾကာင္းၾကားစာ ပံုစံကို မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံယူက ရႏိုင္သည္။

၇။ ပုဒ္မ ၆ အရ အေၾကာင္းၾကားစာေပးသူသည္ အေၾကာင္းၾကားစာတြင္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ထုတ္ေဖာ္ခ်က္ကို သက္ေသႏွစ္ဦးႏွင့္ ထိမ္းျမားေပးရမည့္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိတို႔ေရွ႔တြင္ လက္မွတ္ထိုးရမည္။

၈။ (၁) မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္-
(က) အေၾကာင္းၾကားစာ မိတၱဴတေစာင္ကို မိမိ၏ရံုးရွိ အမ်ားျမင္သာသည့္ ေနရာ၌ ကပ္ျခင္းျဖင့္၄င္း။
(ခ) အေၾကာင္းၾကားစာ မိတၱဴတေစာင္ကို တရားမက်င္ထံုး ဥပေဒအရ သမၼာန္စာမ်ား၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ႏို႔တစ္စာမ်ားေပးသည့္ နည္းလမ္းအတိုင္း။
(ကက) ထိမ္းျမားမည့္မိန္းမအသက္ ၂၀ မျပည့္ေသးလွ်င္ ထိုမိန္းမ၏ မိဘ သို႔တည္းမဟုတ္ အုပ္ထိန္းသူ ဆိုင္သင့္ရာရာအား ေပးျခင္းျဖင့္၄င္း။
(ခခ) မိန္းမသည္ ေယာက်္ားတဦးႏွင့္ ထိမ္းျမားဘူးလွ်င္၊ ထိုေယာက်္ားအားေပးျခင္းျဖင့္၄င္း၊ အေၾကာင္းၾကားစာကို ေၾကျငာရမည္။
ခၽြင္းခ်က္။ ။သို႔ရာတြင္ အေၾကာင္းၾကားစာ မိတၱဴေပးျခင္း ခံရမည့္သူတဦးတေယာက္၏ ေနရပ္သည္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိ၏ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာနယ္နိမိတ္ ျပင္ပတြင္ရွိလွ်င္၊ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ မိတၱဴတေစာင္ကို ထိုသူထံစာပို႔တိုက္မွ ရီစၥႀတီျပဳလုပ္၍ျဖစ္ေစ၊ လူလႊတ္၍ျဖစ္ေစ ေပးပို႔ႏိုင္သည္။
(၂) မွတ္ပုံတင္အရာရွိသည္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ပံုစံပါ မူလအေၾကာင္းၾကားစာ ေအာက္ေျခရွိ သက္ေသခံလက္မွတ္တြင္ ဆိုင္ရာအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေရးသြင္းရမည္။

၉။ ထိမ္းျမားရန္ႀကံရြယ္ေၾကာင္း အေၾကာင္းၾကားစာကို ပုဒ္မ ၆-အရ ေပးၿပီးေနာက္ ၁၄-ရက္ၾကာသည့္အခါ ဤ အက္ဥပေဒတြင္ ေနာက္၌ ေဖာ္ျပပါရွိသည့္ နည္းလမ္းအတိုင္း ႀကိဳတင္ ကန္႔ကြက္ျခင္းမရွိလွ်င္ မွတ္ပံုတင္ အရာရွိက သက္ဆိုင္သူ ႏွစ္ဦးကို ထိမ္းျမားေပးႏိုင္သည္။

၁၀။ အေၾကာင္းၾကားစာ ေပးထားသူတို႔ ထိမ္းျမားလွ်င္ ပုဒ္မ ၅-တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ စည္းကမ္းတရပ္ႏွင့္ျဖစ္ေစ၊ အမ်ားႏွင့္ျဖစ္ေစ၊ ဆန္႔က်င္မည္ဟူေသ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ မည္သူမဆို မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံ လိပ္တပ္လ်က္ ထိုသူတို႔အား ထိမ္းျမားျခင္းမျပဳေစရန္ စာေရးသားကန္႔ကြက္ႏိုင္သည္။

၁၁။ (၁) ကန္႔ကြက္လႊာရရွိေသာအခါ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ကန္႔ကြက္သူအား စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရ တရားရံုးသို႔ ညႊန္ရမည့္ျပင္ ထိမ္းျမားျခင္းကိုလည္း ထိုအခါ၌ ထိုတရားရံုးဖြင့္လွစ္သည့္ေန႔မွ ၁၄-ရက္မွ် ေရႊ႔ဆိုင္း ထားရမည္။ သို႔ရာတြင္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ကန္႔ကြက္သူက ေလွ်ာက္ထားသည့္အခါ လံုေလာက္ေသာ အေၾကာင္းတရပ္ရွိသည္ဟု ထင္ျမင္လွ်င္ ထိုသို႔ထိမ္းျမားျခင္းကို ေနာက္ထပ္ ၁၄-ရက္ထက္ မပိုေသာ ကာလမွ် ထပ္မံေရႊ႔ဆိုင္းႏိုင္သည္။
(၂) ပုဒ္မခြဲ(၁)အရ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရ တရားရံုးသည္ မွတ္ပံုတငအရာရွိ၏ရံုး တည္ရွိရာေဒသတြင္ စီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိသည့္ ၿမိဳ့နယ္တရားမတရားရံုး၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ့ေတာ္ တရာမရံုးျဖစ္ေစရမည္။

၁၂။ (၁) အေၾကာင္းၾကားစာေပးထားသူတို႔၌ ပုဒ္မ ၅-အရ ထိမ္းျမားႏိုင္ခြင့္ရွိမရွိ အမိန္႔ခ်မွတ္ရန္ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရတရားရံုးသို႔ ကန္႔ကြက္သူက ေလွ်ာက္လႊာတင္သြင္းႏိုင္သည္။
(၂) တရားရံုးက ထိုေလွ်ာက္လႊာ ရရွိေၾကာင္း သက္ေသခံ လက္မွတ္တေစာင္ကို ေလွ်ာက္ထားသူအား ေပးရမည္။
(၃)(က) တရားရံုးကေပးသည့္ သက္ေသခံလက္မွတ္ကို မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံ ပုဒ္မ ၁၁၊ ပုဒ္မခြဲ(၁)အရ၊ ထိုအရာရွိခြင့္ျပဳထားသည့္ အခိ်န္ကာလအတြင္း တင္သြင္းလွ်င္ ထိုအေၾကာင္းၾကားစာေပးထားသူ၌ ပုဒ္မ ၅-အရ၊ ထိမ္းျမားႏိုင္ခြင့္ရွိသည္ဟူေသာ အမိန္႔ကို တရားရံုးမွ မရသမွ်ကာလပတ္လံုး ထိုသူတို႔ကို ထိမ္ျမားမေပးရ။
(ခ) ထိုသက္ေသခံလက္မွတ္ကို မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံ ထိုအရာရွိ ခြင့္ျပဳထားသည့္အခ်ိန္ကာလအတြင္း မတင္သြင္းလွ်င္၊ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ သက္ဆိုင္သူ ႏွစ္ဦးက ထိမ္းျမားလိုမူ ထိမ္းျမားေပးရမည္။
(၄) တရားရံုးသည္ ေလွ်ာက္လႊာတြင္ပါရွိသည့္ အခ်က္မ်ားကို၄င္း၊ ႏွစ္ဘက္အမႈသည္မ်ား တင္ျပသည့္ သက္ေသခံခ်က္ကို၄င္း၊ အက်ဥ္းခ်ဳပ္နည္းျဖင့္ စစ္ေဆးၾကားနာၿပီးေနာက္ ထိုသူႏွစ္ဦး၌ ပုဒ္မ ၅-အရ ထိမ္းျမားႏိုင္ခြင့္ ရွိမရွိဆံုးျဖတ္ရမည့္ျပင္ ထိုသို႔ဆံုးျဖတ္သည့္အတိုင္းလည္း အမိန္႔ခ်မွတ္ရမည္၊ ထိုအမိန္႔သည္ အျပီးသတ္ျဖစ္ရမည္။
(၅) တရားရံုးသည္ မိမိခ်မွတ္ေသာ အမိန္႔၏ မိတၱဴတေစာင္ကို မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံ ခ်က္ျခင္းပို႔ရမည္။
(၆)(က) ထိုသူႏွစ္ဦး၌ ပုဒ္မ ၅-အရ ထိမ္းျမားႏိုင္ခြင့္ရွိသည္ဟု တရားရံုးက အမိန္႔ခ်မွတ္လွ်င္ မွတ္ပံုတင္ အရာရွိသည္ ထိုသူတို႔က ထိမ္းျမားလိုမူ ထိမ္းျမားေပးရမည္။
(ခ) ထိုသူႏွစ္ဦး၌ ပုဒ္မ ၅ အရ ထိမ္းျမားႏိုင္ခြင့္မရွိဟု တရားရံုးက အမိန္႔ခ်မွတ္လွ်င္ မွတ္ပံုတင္ အရာရွိသည္ ထိမ္းျမားမေပးရ။

၁၃။ ကန္႔ကြက္ျခင္းသည္ မသင့္ေလ်ာ္သည့္အျပင္ သေဘာရိုးႏွင့္ ကန္႔ကြက္ျခင္းလည္း မဟုတ္ဟု ပုဒ္မ ၁၂ အရ၊ ေလွ်ာက္လႊာတင္သြင္းရာ တရားရံုးက ထင္ျမင္လွ်င္ ၅၀၀ိ ထက္မပိုသည့္ ေလ်ာ္ေၾကးေငြကို ေလွ်ာက္ထားသူက ထိမ္းျမားမည့္သူႏွစ္ဦးအား ေပးေစရန္ စီရင္ႏိုင္သည္။

၁၄။ ဤအက္ဥပေဒအရ၊ ထိမ္းျမားျခင္းကို သေဘာတူခ်က္ ေပးရမည့္သူသည္ စိတ္ေပါ့သြပ္ေနလွ်င္ သို႔တည္းမဟုတ္ ထိုသိုသေဘာတူခ်က္ ေပးရမည့္သူ(မိဘမွတပါး)သည္ လံုေလာက္ေသာ အေၾကာင္းမရွိဘဲ ထိမ္းျမားျခင္းကို သေဘာတူခ်က္မေပးလွ်င္ ထိမ္းျမားလိုသူတို႔သည္ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရ တရားရံုးသို႔ ေလွ်ာက္လႊာျဖင့္ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္သည္။
ထိုတရားရံုးသည္ ေလွ်ာက္လႊာပါ အခ်က္မ်ားကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္နည္းျဖင့္ စစ္ေဆးႏိုင္သည္။
ထို႔ျပင္ စစ္ေဆးေသာအခါ ထိုသူတို႔၌ ပုဒ္မ ၅-အရ၊ ထိမ္းျမားႏိုင္ခြင့္ရွိသည္ဟု ထင္ျမင္လွ်င္ ထိမ္းျမားႏိုင္ေၾကာင္းကို တရားရံုးက ေက်ညာရမည္။
ထိုေက်ညာခ်က္သည္ သေဘာတူခ်က္ေပးရမည့္သူက သေဘာတူခ်က္ေပးၿပီးျဖစ္သကဲ့သုိ႔ အက်ိဳး သက္ေရာက္ရမည္။

၁၅။ ပုဒ္မ ၉၊ ၁၂၊ ၁၄-တခုခုအရ ထိမ္းျမားေသာအခါ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ သက္ေသႏွစ္ဦးေရွ့တြင္ သက္ဆိုင္သူတို႔ကို ထိမ္းျမားေပးရမည္။ ထိုသက္ေသတို႔သည္ ပုဒ္မ ၆ တြင္ ရည္ညႊန္းထားသည့္ ထိမ္းျမားမႈ သက္ေသခံမွတ္ပံုစာအုပ္တြင္ အသိသက္ေသအျဖစ္ လက္မွတ္ထိုးရမည္။ ထိမ္းျမားျခင္းကို မည္သည့္နည္းျဖင့္ မဆို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္ ထိမ္းျမားမည့္သူမ်ားသည္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိႏွင့္ သက္ေသမ်ားေရွ့တြင္ ထိုသူတို႔ ၾကားေလာက္ေအာင္ ´ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ တရား၀င္လင္မယားအျဖစ္ ေပါင္းဖက္ပါမည္` ဟူ၍ ေျပာဆိုရမည္။

၁၆။ အထက္ပါအတိုင္း ထိမ္းျမားၿပီးသည့္အခါ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ သက္ဆိုင္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ထိမ္းျမားမႈ သက္ေသခံမွတ္ပံုစာအုပ္ ဟုေခၚတြင္သည့္ မွတ္ပံုစာအုပ္၌ မူရင္းထပ္တူေလးေစာင္ ေရးသြင္းရမည္။ ထိုမွတ္ပံုစာအုပ္သည္ ဤအက္ဥပေဒတြင္ ပူးတြဲထားသည့္ ဇယားပါ ပံုစံအတိုင္း ျဖစ္ေစရမည့္ျပင္၊ ထိုမွတ္ပံုစာအုပ္တြင္ ထိမ္းျမားသူတို႔က၄င္း၊ သက္ေသတို႔က၄င္း၊ မွတ္ပံုတင္ အရာရွိက၄င္း၊ လက္မွတ္ထိုးရမည္။

၁၇။ (၁) မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ သက္ေသခံ လက္မွတ္တေစာင္ကို လင္အား၊ အျခားတေစာင္ကို မယားအား ေပးအပ္ရမည္။ အကယ္၍ မယားသည္ အသက္ ၂၀-မျပည့္ေသးလွ်င္ သူ၏မိဘအား၊ သို႔တည္းမဟုတ္ အုပ္ထိန္းသူအား ေပးအပ္ရမည္။ တတိယတေစာင္ကို ပုဒ္မခြဲ(၂)ႏွင့္အညီ ခရိုင္၀န္ထံပို႔၍ စတုတၳတေစာင္ကို သိမ္းထားရမည္။
(၂) မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ပုဒ္မ ၆-အရ အေၾကာင္းၾကားစာရရွိလွ်င္ ထိုအေၾကာင္းၾကားစာကို၄င္း၊ ထိမ္းျမားမႈသက္ေသခံလက္မွတ္တေစာင္ကို၄င္း၊ ထိမ္းျမားျခင္းဆိုင္ရာ အျခားစာတမ္း အမွတ္အသား အရပ္ရပ္ကို၄င္း၊ ထိမ္းျမားသည့္ေန႔မွ ရက္သတၱပတ္အတြင္း ဆိုင္ရာခရိုင္၀န္ထံသို႔ ၿမိဳ့နယ္အရာရွိမွတဆင့္ ပို႔ရမည္။ ထို႔ျပင္ ဆိုခဲ့သည့္ စာတမ္းအမွတ္အသားမ်ားကို ထိမ္းျမားမႈဆိုင္ရာ မွတ္ပံုစာအုပ္တြင္ တြဲထားရမည့္ျပင္၊ ခရိုင္၀န္ရံုးတြင္ အၿမဲသိမ္းထားရမည္။

၁၈။ ထိမ္းျမားမႈ သက္ေသခံမွတ္ပံုစာအုပ္ႏွင့္ ထိမ္းျမားျခင္းဆိုင္ရာ အျခားစာတမ္းအမွတ္အသားမ်ားကို သင့္ေတာ္သည့္အခါမ်ား၌ ၾကည့္ရႈခြင့္ျပဳရမည့္ျပင္၊ ထိုစာတမ္းအမွတ္အသားမ်ား၏ တာ၀န္ခံမိတၱဴမ်ားကို ရလိုေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားသည့္အခါ၊ ခရိုင္၀န္သည္ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီဥကၠ႒ သတ္မွတ္ထားသည့္ ႏွဳန္းအတိုင္း အခေငြကို ေလွ်ာက္ထားသူက ေပးေဆာင္လွ်င္ ထုတ္ေပးရမည္။

၁၉။ ဤအက္ဥပေဒအရ၊ ထိမ္းျမားျခင္းႏွင့္ဆိုင္သည့္ စာတမ္း အမွတ္အသားမ်ား၏ တာ၀န္ခံမိတၱဴမ်ားတြင္ ပါရွိသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ မွန္သည္ဟု သက္ေသခံအျဖစ္လက္ခံရမည္။ ေနာက္ထပ္ သက္ေသ ထင္ရွားျပရန္မလို။

၂၀။ (၁) ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္သည့္ ေယာက်္ားတဦးႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမတဦးကို ေပါင္းဖက္ေနထိုင္ ျပဳမူၾကပံုသည္ အကယ္၍ ထိုသူႏွစ္ဦးလံုး ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာလူမ်ိဳးခ်ည္း ျဖစ္ခဲ့ေသာ္ ဗုဒၶဘာသာ ဓမၼသတ္အရ လင္မယားအရာေျမာက္မည့္ ေပါင္းဖက္ေနထိုင္ျပဳမူၾကပံုမ်ိဳးျဖစ္လွ်င္ ထိုသူတို႔သည္ ထိုသို႔ ေပါင္းဖက္စကပင္ ထိမ္းျမားခဲ့ၾကသည္ဟု မွတ္ယူရမည့္ျပင္၊ ထိုသူတို႔သည္ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားခဲ့ၾကသည္ဟုလည္း မွတ္ယူရမည္။
(၂) ထိုလင္မယားသည္ စတင္ေပါင္းဖက္သည့္ေနမွစ၍ မည္သည့္အခါတြင္မဆို ဤအက္ဥပေဒအရ မွတ္ပံုတင္ရန္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္သည္။ ထိုအခါ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ပုဒ္မ ၁၅-အရ၊ လိုအပ္သည့္အတိုင္း ထိုသူတို႔ကို မိမိက ထိမ္းျမားေပးဘိသကဲ့သုိ႔ ပုဒ္မ ၁၆-ႏွင့္ ၁၇-တြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အတိုင္းေဆာင္ရြက္ရမည္။
(၃) ဤပုဒ္မပါျပဌာန္းခ်က္မ်ားသည္ ပုဒ္မခြဲ(၁)၌ ေဖာ္ျပထားသည့္ ေပါင္းဖက္ေနထိုင္ျပဳမူၾကပံုမ်ိဳးျဖင့္ ဤအက္ဥပေဒ စတင္အာဏာမတည္မီ ေျခာက္လကာလ အပိုင္းအျခားအတြင္း မည္သည့္အခါတြင္မဆို ေပါင္းဖက္လွ်က္ရွိသည့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္သည့္ ေယာက်္ားတိုင္းအေပၚ၌ အာဏာ သက္ေရာက္ရမည္။

၂၁။ (၁) ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမတဦးႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သည့္ေယာက်္ားတဦးတို႔သည္ မိမိတို႔၏ ထိမ္းျမားျခင္းကို မွတ္ပံုမတင္ဘဲ ေပါင္းဖက္လ်က္ရွိလွ်င္ ထိုအေၾကာင္းကို ထိုမိန္းမေနထိုင္ရာေဒသတြင္ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရွိသည့္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံ ထိုမိန္းမကျဖစ္ေစ ထိုမိန္းမ၏အမိက သို႔တည္းမဟုတ္ အဘက သို႔တည္းမဟုတ္ အုပ္ထိန္းသူကျဖစ္ေစ၊ အျခားေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္သူ တဦးဦးကျဖစ္ေစ သတင္းေပးႏိုင္သည္။ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ သတင္းေပးခ်က္ကို ေရးမွတ္ထားရမည္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ေရးမွတ္ထားေစရမည္။ ထို႔ျပင္ ထိုသို႔ေရးမွတ္ထားသည့္ သတင္းေပးခ်က္အားလံုးကို သတင္းေပးသူက လက္မွတ္ထိုးရမည္။
(၂) ထိုေနာက္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ထိုဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သည့္ ေယာက်္ားတို႔ကို မိမိခ်ိန္းဆိုသည့္ေန႔ရက္တြင္ မိမိထံလာေရာက္ရန္ ဆင့္ေခၚရမည္။ ထိုသူႏွစ္ဦးလံုးက မိမိတို႔၏ ထိမ္းျမားျခင္းကို မွတ္ပံုတင္လိုလွ်င္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ပုဒ္မ ၁၅-အရ လိုအပ္သည့္အတိုင္း ထိုသူတို႔ကို မိမိက ထိမ္းျမားေပးဘိသကဲ့သို႔ ပုဒ္မ ၁၆ ႏွင့္ ၁၇-တြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္အတိုင္း ေဆာက္ရြက္ရမည္။ အကယ္၍ တဦးဦးကျဖစ္ေစ ႏွစ္ဦးလံုးကျဖစ္ေစ မိမိတို႔၏ထိမ္းျမားျခင္းကို မွတ္ပံုမတင္လိုလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ မလာေရာက္လွ်င္ ထိုမွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ပုဒ္မ ၁၁-တြင္ ရည္ညႊန္းထားသည့္ စီရင္ပိုင္ခြင့္ အာဏာရတရားရံုးသုိ႔ ေရးမွတ္ထားသည့္ သတင္းေပးခ်က္ႏွင့္အတူ အစီရင္ခံစာ ေပးပို႔ရမည္။
(၃) အျခားတည္ဆဲတရားဥပေဒမ်ားတြင္ မည္သို႔ပင္ပါရွိေစကာမူ ထိုတရားရံုးသည္ အစီရင္ခံစာ ရရွိေသာအခါ ထိုအမႈသည္ နည္းလမ္းတက်စြဲဆိုသည့္ တရားမမႈ ျဖစ္ဘိသကဲ့သုိ႔ ပုဒ္မခြဲ(၄)တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ ႏွစ္ဖက္အမႈသည္မ်ားကို၄င္း၊ ထိုသူတို႔ တင္ျပခ်က္ သက္ေသခံခ်က္ကို၄င္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္နည္းအားျဖင့္ စစ္ေဆးၾကားနာၿပီးေနာက္ ထိုမိန္းမႏွင့္ ထိုေယာက်္ားတို႔သည္ ပုဒ္မ ၂၀၊ ပုဒ္မခြဲ(၁)၏ အဓိပၸါယ္အရ လင္မယားဟုတ္မဟုတ္ ဆံုးျဖတ္ရမည့္ျပင္ ဆံုးျဖတ္သည့္အတိုင္း အမိန္႔ခ်မွတ္ရမည္။ တရားရံုးသည္ စရိတ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ မိမိသင့္ေတာ္သည္ ထင္ျမင္သည့္အမိန္႔ကို ခ်မွတ္ႏိုင္သည္။
(၄) (က) တဦးဦးက ထိမ္းျမားျခင္းကို မွတ္ပံုတင္လိုသည့္ အမႈတြင္ မွတ္ပံုတင္လိုသူအား တရားလို ဟူ၍၄င္း၊ မွတ္ပံုမတင္လိုသူအား တရားခံဟူ၍၄င္း၊ မွတ္ယူရမည္။
(ခ) ႏွစ္ဦးလံုးက ထိမ္းျမားျခင္းကို မွတ္ပံုမတင္လိုသည့္ အမႈတြင္ ဆိုင္ရာသတင္းေပးသူအား တရားလို ဟူ၍၄င္း၊ မွတ္ပံုမတင္လိုသူႏွစ္ဦးအား တရားခံဟူ၍၄င္း မွတ္ယူရမည္။
(၅) တရားရံုးသည္ မိမိခ်မွတ္ေသာအမိန္႔၏ မိတၱဴတေစာင္ကို မွတ္ပံုတင္အရာရွိထံသို႔ ခ်က္ျခင္း ေပးပို႔ ရမည္။
(၆) တရားရံုးက ထိုေယာက်္ားႏွင့္ မိန္းမတို႔သည္ ပုဒ္မ ၂၀၊ ပုဒ္မခြဲ(၁)၏ အဓိပၸါယ္အရ လင္မယား ျဖစ္သည္ဟု ဆံုးျဖတ္လွ်င္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ထိုတရားရံုး၏ အမိန္႔အတိုင္း ထိမ္းျမားမႈသက္ေသခံ မွတ္ပံုတင္စာအုပ္တြင္ လိုအပ္သည့္ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားျပဳ၍ ထိုမွတ္ပံုတင္စာအုပ္တြင္ သက္ဆိုင္သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို မူရင္းထပ္တူ ေလးေစာင္ေရးသြင္းရမည္။ ထို႔ျပင္ မွတ္ပံုတင္အရာရွိသည္ ထိုမွတ္ပံုတင္ စာအုပ္တြင္ လက္မွတ္ထိုးၿပီးေနာက္ ပုဒ္မ ၁၇-တြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္အတိုင္း ေဆာင္ရြက္ရမည္။
(၇) ၿမိဳ့နယ္တရားမတရားရံုးမွ ခ်မွတ္ေသာအမိန္႔ကို ထိုရံုးတည္ရွိရာေဒသတြင္ စီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိသည့္ ခရိုင္တရားရံုး၌ အယူခံခြင့္ရွိေစရမည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ့ေတာ္ တရားမရံုးမွ ခ်မွတ္ေသာအမိန္႔ကို တရားရံုးခ်ဳပ္၌ အယူခံ၀င္ခြင့္ ရွိေစရမည္။ အယူခံမႈတြင္ ခရိုင္တရားမရံုးက သို႔တည္းမဟုတ္ တရားရံုးခ်ဳပ္က ခ်မွတ္ေသာ အမိန္႔သည္ အၿပီးသတ္ျဖစ္ရမည္။

၂၂။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သည့္ ေယာက်္ားက ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမကို ထိမ္းျမားရန္ကတိျပဳလွ်င္ ထိုေယာက်္ားသည္ ထိုမိန္းမကို ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားရန္ ကတိျပဳသည္ဟု မွတ္ယူရမည္။

၂၃။ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ ဆိ(ခ္)ဘာသာ၊ ဂ်ိႏၵဘာသာတရပ္ရပ္ကို ကိုးကြယ္ေသာ ပစၥည္းမခြဲေ၀ရေသးသည့္ အိမ္ေထာင္သားစု၀င္ တဦးတေယာက္သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမႏွင့္ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ထိမ္းျမားခဲ့သည္ဟု မွတ္ယူျခင္းခံခဲ့ရလွ်င္ ထိုသူသည္ ထိုအိမ္ေထာင္သားစုမွ ခြဲခြါၿပီဟု မွတ္ယူရမည္။ ထို႔ျပင္ ပစၥည္းခြဲေ၀ျခင္းမျပဳမွီ ထိုသူေသဆံုးလွ်င္ ထိုသူပိုင္သည့္ ဆိုင္ရာဆိုင္ခြင့္သည္ ထိုသူ၏မယားႏွင့္ သားသမီးမ်ားသို႔ သက္ေရာက္ရမည္။

၂၄။ (၁) ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားသူတို႔၏၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ထိမ္းျမားခဲ့သည္ဟု မွတ္ယူျခင္းခံရသူတို႔၏ ပစၥည္းပိုင္ဆိုင္ခြင့္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းေသာ ကိစၥအားလံုးကို ထိုသူတို႔ႏွင့္ ထိုသူတို႔၏ မိသားစုအားလံုးသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာလူမ်ိဳးခ်ည္းျဖစ္ဘိသကဲ့သုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ ဓမၼသတ္အတိုင္း ဆံုးျဖတ္ရမည္။
(၂) ဤပုဒ္မႏွင့္ ပုဒ္မ ၂၆-ပါ ကိစၥမ်ားအလို႔ငွါ မိသားစုဆိုသည့္ စကားရပ္တြင္ တရား၀င္လင္၊ တရား၀င္မယား၊ သို႔တည္းမဟုတ္ မယားမ်ားႏွင့္ တရား၀င္ သားသမီးမ်ား ပါ၀င္သည္။

၂၅။ (၁) လင္မယားကြာရွင္းမႈကိစၥ၊ ပစၥည္းခြဲေ၀မႈကိစၥ သားသမီးထိန္းသိမ္းမႈကိစၥတို႔ဆိုင္ရာ ဗုဒၶဘာသာ ဓမၼသတ္မ်ား၏ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားၾကသူတို႔အေပၚသို႔၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ထိမ္းျမားခဲ့ၾကသည္ဟု မွတ္ယူျခင္းခံရသူတို႔အေပၚသို႔ ထိုသူတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာလူမ်ိဳးခ်ည္း ျဖစ္ဘိသကဲ့သုိ႔ အာဏာသက္ေရာက္ရမည္။
မွတ္ခ်က္။ ။သို႔ရာတြင္ တရာဥပေဒကဲ့သို႔ အာဏာရွိေသာ ဘာသာေရးဓေလ့ထံုးစံတခုကျဖစ္ေစ၊ ထိုသို႔ေသာ ဘာသာေရး ဓေလ့ထံုးစံကို အက်ိဳးသက္ေရာက္ေစသည့္ တရားဥပေဒတခုခုကျဖစ္ေစ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္မဟုတ္သည့္ ေယာက်္ားတဦးအား ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမတဦးႏွင့္ လင္မယားအျဖစ္ ေပါင္းဖက္ေနျခင္းကို ခြင့္မျပဳသည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ထိုေယာက်္ားက ထိုမိန္းမကို ကြာရွင္းလိုလွ်င္ ကြာရွင္းႏိုင္သည္။ ထိုအေၾကာင္းေၾကာင့္ ထိုေယာက်္ားက ထိုမိန္းမကို ကြားရွင္းလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ စြန္႔ခြာလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ညွဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ရာေရာက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မေရာက္သည္ျဖစ္ေစ ရက္စက္သည့္ အျပဳအမူအားျဖင့္ စိတ္ဆင္းရဲေအာင္ျပဳလွ်င္ အဆိုပါဓေလ့ထံုးစံက သို႔တည္းမဟုတ္ တရားဥပေဒက မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ-
(က) ထိုေယာက်္ားသည္ ႏွစ္ဦးပိုင္ပစၥည္းမ်ားမွ မိမိရထိုက္ေသာအစုကို စြန္႔လြတ္ရမည့္ျပင္ ဗုဒၶဘာသာ မိန္းမအား ေလ်ာ္ေၾကးေပးရမည္။
(ခ) ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမသည္ သားသမီးအားလံုး ထိန္းသိမ္းခြင့္ကို ရရွိရမည္။ ထို႔ျပင္-
(ဂ) ထိုသူသည္ အရြယ္မေရာက္ေသးသည့္ သားသမီးမ်ားအတြက္ ခေလးစရိတ္ေပးရမည္။
(၂) ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္သည့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္ခဲ့ဘူးေသာ မိန္းမတဦးသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သည့္ ေယာက်္ားႏွင့္ လင္မယားအျဖစ္ ေပါင္းဖက္ေနစဥ္ ဗုဒၶဘာသာသို႔ ကူးေျပာင္း ကိုးကြယ္လွ်င္ ထိုသူတို႔သည္ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားၾကဘိသကဲ့သုိ႔ ပုဒ္မ ၂၄ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၂၅(၁)ပါ ျပ႒ာန္း ခ်က္မ်ားသည္ ထိုသူတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္ရမည္။
ခၽြင္းခ်က္။ ။သို႔ရာတြင္ ထိုမိန္းမသည္ ဗုဒၶဘာသာသို႔ ကူးေျပာင္းကိုးကြယ္သည့္အခါ တရားဥပေဒ ကဲ့သို႔ အာဏာရွိေသာ ထိုေယာက်္ား၏ ဘာသာေရး ဓေလ့ထံုးစံတခုခုကျဖစ္ေစ ထိုသို႔ေသာ ဘာသာေရး ဓေလ့ထံုးစံကို အက်ိဳးသက္ေရာက္ေစမည့္ တရားဥပေဒတခုခုကျဖစ္ေစ၊ ထိုေယာက်္ားအား ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမႏွင့္ လင္မယားအျဖစ္ ေပါက္ဖက္ေနျခင္းကို ခြင့္မျပဳသည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ကြာရွင္းလိုေသာ္ ထိုမိန္းမသည္ ဗုဒၶဘာသာသို႔ ကူးေျပာင္းကိုးကြယ္သည့္ေန႔မွ သင့္ေလ်ာ္သည့္ကာလ အပိုင္းအျခားအတြင္း ထိုေယာက်္ားကျဖစ္ေစ၊ ထိုမိန္းမကျဖစ္ေစ ကြာရွင္းႏိုင္သည္၊ ထိုအေၾကာင္းေၾကာင့္-
(က) ထိုေယာက်္ားက ထိုမိန္းမကို ကြာရွင္းလွ်င္-
(ကက) ဗုဒၶဘာသာသို႔ ကူးေျပာင္း ကိုးကြယ္ျခင္း မျပဳမီက ထိုမိန္းမေနထိုင္ရသည့္ အတန္းအစား အေျခအေနေအာက္ မေလ်ာ့ေသာ အတန္းအစား အေျခအေနတြင္ ဆက္လက္ေနထိုင္ႏိုင္ေအာင္ လံုေလာက္သည့္ လစဥ္စရိတ္ကို ထိုမိန္းမ ေနာက္ထပ္ ထိမ္းျမားျခင္းမျပဳသမွ်ကာလပတ္လံုး ထိုေယာက်္ားက ထိုမိန္းမအား ေပးရမည္။
(ခခ) ထိုမိန္းမ ဗုဒၶဘာသာသို႔ ကူးေျပာင္းကိုးကြယ္ျခင္းမျပဳမီက ထိုမိန္းမတဦးတည္းပိုင္ျဖစ္ေသာ ပစၥည္း အားလံုးကို ထိုမိန္းမရခြင့္ရွိရမည္။ သို႔ေသာ္လည္း ထိုသို႔ကူးေျပာင္း ကိုးကြယ္ျခင္းမျပဳမီက ထိုေယာက်္ား တဦးတည္းပိုင္ျဖစ္ေသာ မည္သည့္ပစၥည္းကိုမွ် ထိုမိန္းမ ရခြင့္မရွိေစရ။
(ဂဂ) ထိုမိန္းမသည္ အရြယ္မေရာက္ေသးသည့္ သားသၼီးအားလံုး ထိန္းသိမ္းခြင့္ကို ရရွိရမည္။ ထို႔ျပင္-
(ဃဃ) ထိုေယာက်္ားသည္ အဆိုပါ အရြယ္မေရာက္ေသးသည့္ သားသၼီးမ်ားအတြက္ ခေလးစရိတ္ ေပးရမည္။
(ခ) ထိုမိန္းမက ထိုေယာက်္ားကို ကြာရွင္းလွ်င္-
(ကက) ထိုမိန္းမက ဗုဒၶဘာသာသို႔ ကူးေျပာင္း ကိုးကြယ္ျခင္းမျပဳမီက၊ ထိုမိန္းမ တဦးတည္းပိုင္ျဖစ္ေသာ ပစၥည္းမွတပါး၊ ထိုေယာက်္ား တဦးတည္းပိုင္ေသာ မည္သည့္ပစၥည္းကိုမွ် ထိုမိန္းမ ရခြင့္မရွိေစရ။
(ခခ) ထိုမိန္းမသည္ အရြယ္မေရာက္ေသးသည့္ သားသၼီးအားလံုး ထိန္းသိမ္းခြင့္ ရရွိရမည္။
(ဂဂ) ထိုေယာက်္ားသည္ အဆိုပါအရြယ္မေရာက္ေသးသည့္ သားသၼီးမ်ားအတြက္ ခေလးစရိတ္ ေပးရမည္။
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ဤပုဒ္မပါ ဘာသာေရးဓေလ့ထံုးစံဆိုသည့္စကားရပ္၌ ဘာသာ ဆိုသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္သည့္မိန္းမႏွင့္ ေပါင္းဖက္သည္မွစ၍ ထိုမိန္းမ၏ လင္ေယာက်္ား အစဥ္တစိုက္ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာကို ဆိုလိုသည္။
(၃) ဤပုဒ္မပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ အက္ဥပေဒစတင္ အာဏာ မတည္မီက ေျခာက္လအတြင္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမႏွင့္ ထိုမိန္းမ၏ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သည့္ လင္ေယာက်္ားတို႔ ျဖစ္ပြားေသာ (အာဏာရ တရားရံုးက ဒီကရီခ်မွတ္ၿပီးသည့္ လင္မယားကြာရွင္းမႈကိစၥမပါ) လင္မယားကြာရွင္းမႈကိစၥ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမကို စြန္႔ခြာသည့္ကိစၥ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ညွဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ရာ ေရာက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မေရာက္သည္ျဖစ္ေစ ရက္စက္သည္ အျပဳအမူအားျဖင့္ စိတ္ဆင္းရဲေအာင္ ျပဳသည့္ကိစၥ အားလံုးႏွင့္ သက္ဆိုင္ရမည္။

၂၆။ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားၾကသူတို႔၏ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ထိမ္းျမားခဲ့ၾကသည္ဟု မွတ္ယူျခင္း ခံရသူတို႔၏ အေမြဆက္ခံမႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ကိစၥ အားလံုးကို ထိုသူတို႔ႏွင့္ ထိုသူတို႔၏ မိသားစုအားလံုးသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာလူမ်ိဳးခ်ည္းျဖစ္ဘိသကဲ့သုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ ဓမၼသတ္အတိုင္း ဆံုးျဖတ္ရမည္။

၂၇။ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားလွ်င္ သို႔တည္းမဟုတ္ ထိမ္းျမားသည္ဟု မွတ္ယူျခင္းခံရလွ်င္ ထိုသူႏွစ္ဦးမွ ဖြားျမင္ေသာ သားသၼီးမ်ားသည္ တရား၀င္ သားသၼီးမ်ားျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္။

၂၈။ မည္သူမဆို မဟုတ္မမွန္သည္လည္း ျဖစ္၍ မဟုတ္မမွန္သည္ဟု မိမိသိသည္လည္းျဖစ္ေသာ သို႔တည္မဟုတ္ ယံုၾကည္သည္လည္းျဖစ္ေသာ ေဖာ္ျပခ်က္ပါရွိသည့္ (ဤအက္ဥပေဒအရ ျပ႒ာန္းထားေသာ) ထုတ္ေဖာ္ခ်က္ကို၄င္း၊ ထိုသို႔ေသာ သက္ေသခံ လက္မွတ္ကိုေသာ္၄င္း ျပဳလုပ္လွ်င္ သို႔တည္းမဟုတ္ လက္မွတ္ထိုးလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ မွန္ကန္ေၾကာင္း သက္ေသခံလွ်င္ ထိုသူသည္ ရာဇသတ္ႀကီးပုဒ္မ ၁၉၉ အရ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည္ဟူ၍ မွတ္ယူရမည္။

၂၉။ မည္သည့္မွတ္ပံုတင္အရာရွိမဆို-
(၁) ဆိုင္ရာအေၾကာင္းၾကားစာ ရရွိလွ်င္ ထိုအေၾကာင္းၾကားစာကို ပုဒ္မ ၈-အရ ေက်ညာျခင္းမျပဳဘဲ၊ သို႔တည္းမဟုတ္
(၂) ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းၾကားစာကို မိမိရရွိၿပီးေနာက္ ၁၄-ရက္အတြင္း သို႔တည္းမဟုတ္
(၃) ထိမ္းျမားမည့္ မိန္းမသည္ အသက္ ၂၀-မျပည့္ေသးလွ်င္ ထိုမိန္းမ၏ မိဘထံမွျဖစ္ေစ၊ မိဘေသဆံုးလွ်င္ အုပ္ထိန္းသူထံမွျဖစ္ေစ လိုအပ္သည့္ သေဘာတူခ်က္ကို ရရွိၿပီးမဟုတ္ဘဲ၊ သို႔တည္းမဟုတ္
(၄) ပုဒ္မ ၁၁ ပုဒ္မခြဲ(၁)၊ ပုဒ္မ ၁၂ ပုဒ္မခြဲ(၃) အပိုဒ္(က) ပုဒ္မ ၁၂ ပုဒ္မခြဲ(၆) အပိုဒ္(ခ)တခုခုပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္၍၊ သိလ်က္ႏွင့္ တမင္ ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားေပးလွ်င္ ထိုအရာရွိသည္ တႏွစ္ထိ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ၅၀၀ိ-ထက္မပိုေသာ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ျခင္း ခံထိုက္ေစရမည္။
၃၀။ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီဥကၠ႒သည္ ဤအက္ဥပေဒပါ ကိစၥမ်ားကိုေဆာင္ရြက္ရန္အလို႔ငွါ နည္းဥပေဒမ်ား ျပဳႏိုင္သည္။

၃၀။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိန္းမမ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒ (၁၉၃၉-ခုႏွစ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ အက္ဥပေဒအမွတ္ ၂၄) ကို ဤအက္ဥပေဒျဖင့္ ရုပ္သိမ္းလိုက္သည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ အက္ဥပေဒအရ အျခားေသာ တည္ဆဲတရားဥေဒမ်ား၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားႏွင့္ ဤဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ မည္သို႔ပင္ ဆန္႔က်င္ေစကာမူ၊ ဤအက္ဥပေဒက လႊမ္းမိုး၍ ဘာသာျခားေယာက်္ားတိုင္းအေပၚ အာဏာသက္ေရာက္ေစေပသည္။ ဤအက္ဥပေဒ၏ အေရးႀကီးလွေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မွာ ပုဒ္မ ၂၀ ျဖစ္၍ ဘသာျခားေယာက်္ားႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးတို႔၏ ေပါင္းဖက္ေနထိုင္ ျပဳမူၾကျခင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာထံုးတမ္းအရ ေနထိုင္ျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါက ၄င္းတို႔ ေပါင္းသင္းခ်ိန္ကပင္လွ်င္ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ခဲ့သည္ဟု မွတ္ယူရသည့္အျပင္ ၄င္းတို႔ စတင္ေပါင္းခဲ့သည့္ ေန႔မွစ၍ မည္သည့္အခါမဆို ဤအက္ဥပေဒအရ မွတ္ပံုတင္ႏိုင္ခြင့္ရွိသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ျဖစ္သည္။ ၄င္းျပင္ ပုဒ္မ ၂၅ တြင္လည္း ဤအက္ဥပေဒအရ ထိမ္းျမားၾကသူ (သို႔) ထိမ္းျမားခဲ့ၾကသည္ဟု မွတ္ယူျခင္းခံရသူမ်ား၏ လင္မယားကြာရွင္းမႈ၊ ပစၥည္းခြဲေ၀မႈ၊ သားသၼီးထိန္းသိမ္းမႈမ်ားတြင္ ျမနမမာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒအရ ဆံုးျဖတ္ရမည္ဟုလည္း ျပ႒ာန္း ထားေပသည္။ ၄င္းပုဒ္မ၏ ခၽြင္းခ်က္တြင္ ဘာသာျခားေယာက်္ားက ကြာရွင္းလိုျခင္း (သို႔) စြန္႔ခြာျခင္း (သို႔) ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ျခင္းျပဳပါက ၄င္းေယာက်္ားသည္ ႏွစ္ဦးပိုင္ပစၥည္းမွ မိမိရပိုင္ခြင့္အစုကို စြန္႔ရမည့္ျပင္ မိန္းမအား ေလ်ာ္ေၾကးေပးရမည္ဟု၄င္း၊ မိန္းမသည္ သားသမီး ထိန္းသိမ္းခြင့္ကို ရရွိမည္ဟု၄င္း၊ အရြယ္မေရာက္သူ ကေလးမ်ားအား စားစရိတ္ေပးျခင္း ျပဳရမည္ဟု၄င္း၊ ျပ႒ာန္းထားေပသည္။ ၄င္းျပင္ ဤအက္ဥပေဒတြင္ ဘာသာျခားႏွင့္ လက္ထပ္ျခင္းကို ကန္႔ကြက္ပိုင္ခြင့္၊ မည္သို႔လက္ထပ္လွ်င္ တရား၀င္ျခင္းစသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားလည္း ပါရွိသည္ျဖစ္ရာ၊ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးတိုင္း ဤအက္ဥပေဒကို ေက်ညက္စြာ နားလည္သေဘာေပါက္သင့္ေပသည္။ မိမိတိုပ နားလည္သည္ႏွင့္အမွ် ဘာသာျခားႏွင့္ လက္ထပ္ၾကေသာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားကိုလည္း ဤအက္ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းသည့္ ခံစားခြင့္မ်ားကို တဆင့္ျပန္လည္ ေဖာက္သည္ခ်ျခင္းျဖင့္၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္မ်ား ရရွိႏိုင္ၾကမည္ျဖစ္ေပသည္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဤအက္ဥပေဒသည္၊ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အနစ္နာခံခဲ့ၾကရေသာ ဘာသာျခားေယာက်္ားႏွင့္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ လက္ထပ္ခဲ့ၾကသည့္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအတြက္ ရသင့္ရထိုက္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားကို ျမန္မာဓေလ့ထံုးတမ္းႏွင့္အညီ မဆံုးရႈံုးမနစ္နာေစရန္ ဥပေဒျဖင့္ တိတိက်က် ျပ႒ာန္းခ်က္တရပ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။

No comments:

Post a Comment