![]() |
သတင္းဓါတ္ပံု - kachindailynews |
၁။ ေဂြထုရြာသည္ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ၀ိုင္းေမာ္ၿမိဳ့နယ္၊ မိုင္းနားေက်းရြာ၏ အေရွ့ဖက္ (၁၄)မိုင္အကြာရွိ ရွမ္း (တိုင္းေလရွမ္းမ်ိဳးႏြယ္စု)ရြာ တစ္ရြာျဖစ္သည္။ အိမ္ေျခ (၁၂၀)ခန္႔ရွိသည္။ နမ့္ဟဲ ႏွင့္ နမ့္ထုန္ ၾကားရွိ ကြင္းျပင္ျဖစ္သည္။ ၁၈၃၀-ခုႏွစ္တြင္ ေဂြထုေက်းရြာကို တည္ေထာင္ခဲ့သည္။
မူလရြာမည္ ဖန္ကြီ (၀ါဂြမ္းရြာ)
၂။ တစ္ရြာလံုး အိမ္တိုင္း၊ ၿခံတိုင္း၊ အ၀တ္အစား၊ ေစာင္၊ ၿခံဳထည္မ်ား ယက္လုပ္သည့္ ၀ါခ်ည္မ်ားရရွိေရးအတြက္ ၀ါဂြမ္းစိုက္ပ်ိဳးသည့္ ရွမ္းရြာေလးျဖစ္သည္။ ရွမ္းဘာသာျဖင့္ ဖန္ကြီ-ဟုေခၚတြင္ခဲ့သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ကခ်င္လူမ်ိဳးမ်ား ေျမျပန္႔ေဒသသို႔ ေရာက္ရွိလာၿပီး၊
၄င္းေက်းရြာကို ေဂြထု-ဟု ေခၚဆိုရာမွ ယင္းေဂြထု အမည္တြင္လာခဲ့သည္။
ေနာက္ခံသမိုင္း
၃။ လက္ရွိ ေဂြထုရြာသားမ်ား၏ ဘိုးေဘးမ်ားသည္ ဖန္ကြီ (ေဂြထု)ရြာမတည္မီ၊ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၀၀ ခန္႔တြင္ ယခုေဂြထုရြာ၏ အေရွ့ဖက္ (၆)မိုင္ခန္႔ရွိ ေတာင္ထိပ္ႏွစ္ခု၏ ေတာင္ေျခတြင္ မန္႔မတ္ခိုလြမ္ (ဇီးသီးလံုးရြာ)၊ မန္႔ခါလီ (ရွာေဖြစား ေသာက္ရန္လြယ္ကူေသာရြာ)၊ မန္႔ပန္ေဆာင္း (နားေနကြင္းရြာ) စသည့္ ရြာသံုးရြာရွိခဲ့သည္။ ႏွစ္ဆယ္စုခန္႔ၾကာေသာအခ်ိန္တြင္ လူဦးေရ၊ အိမ္ေျခမ်ား တိုးပြားလာျခင္း၊ စိုက္ပ်ိဳးလုပ္ကိုင္ရန္ ဥယ်ာဥ္ၿခံေျမ လယ္ယာမလံုေလာက္မႈေၾကာင့္ ေျမေနရာရွာေဖြရာမွ ယခုေဂြထုရြာ တည္ရွိရာေဒသကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ၾကသည္။
၄။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၃၀-ႏွစ္တြင္ ေက်းရြာအုပ္စု သူႀကီးဦးကိန္းခမ္း ၏ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ေတာင္ေျခရွိ ရွမ္းရြာ(၃)ရြာကို ယင္းေျမျပန္႔လြင္ျပင္ေနရာသို႔ ေျပာင္းေရြ႔၍ ဖန္ကြီရြာ အျဖစ္တည္ေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ စား၀တ္ေနထိုင္ေရး၊ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းအတြက္ လယ္ကြင္းမ်ား၊ စိုက္ခင္းမ်ား ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည္။ အ၀တ္အထည္အတြက္ ၀ါခ်ည္၊ ၀ါဂြမ္း ကို အိမ္တိုင္း ကုိယ္တိုင္စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္ၾက
၅။ မိမိတို႔ အားထားကိုးကြယ္ရာျဖစ္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ၏ သာသနာ့ အေဆာက္အဦး ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို ၁၈၆၀-ခုႏွစ္ခန္႔တြင္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ၾကသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း၏ တိုင္မ်ားသည္ လံုးပတ္(၄)ေပရွိၿပီး၊ တိုင္အရွည္မွာ ေပ(၂၀)ရွိသည္။
၆။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၉၀-ခန္႔တြင္ ေဂြထု(ဖန္ကြီ)ရြာသို ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႔အစိုးရတပ္မ်ား ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ်စစ္တပ္သည္ (၆)လခန္႔ တပ္စြဲ ေနထိုင္ခဲ့သည္။ ထိုၿဗိတိသွ်တပ္မ်ား ျပန္လည္ဆုတ္ခြာသြားေသာအခါ အဂၤလိပ္စစ္ဗိုလ္တစ္ဦးသည္ ေဂြထုေက်းရြာမွ ရွမ္းသမီးပ်ိဳ နန္းအီ-အား ဇနီးမယားအျဖစ္ ေခၚေဆာင္သြားခဲ့သည္။ နန္းအီ-သည္ ရြာသို ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာျခင္း၊ ဆက္သြယ္ျခင္းမရွိခဲ့ပါ။ ယခုခ်ိန္ထိ မည္သည့္သတင္းမွ်လည္း မၾကားသိရပါ။
ပတ္၀န္းက်င္အေျခအေန
၇။ ထိုစဥ္ကာလ ေဂြထုရြာ၏ အေရွ့၊ အေနာက္၊ ေတာင္၊ ေျမာက္ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာ (၁၀)မိုင္ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ မည္သည့္ေက်းရြာမွ မရွိခဲ့ပါ။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၀၀-ျပည့္ႏွစ္၌ ေဂြထုေက်းရြာမွ (၃)မိုင္ေက်ာ္ခန္႔တြင္ ကခ်င္(ဂ်ိန္းေဖာ)ရြာမ်ား စတင္ေရာက္ရွိလာသည္။ ယင္းကာလ မေရွးမေနာင္းမီပင္ ေဂြထုေက်းရြာ၏ ေျမာက္ဖက္ တစ္မိုင္ေက်ာ္တြင္ ရွမ္း(တိုင္ေလ ရွမ္းမ်ိဳးႏြယ္စု)၏ မန္႔ကန္ရြာ၊ (၃)မိုင္အကြာတြင္ ရွမ္းရြာ မန္႔ခန္ဆိ (ျခေသၤ့ရြာ) ရြာ ႏွစ္ရြာေပၚေပါက္ခဲ့သည္။
၈။ မန္႔ကန္ရြာေဘးရွိေခ်ာင္းသည္ အေနာက္မွ အေရွ့သို႔ ေျပာင္းျပန္စီးေနျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကခ်င္မ်ားက ထိုမန္႔ကန္(ေခၚ)ရွမ္းရြာကို ကခ်င္ဘာသာျဖင့္ ခကန္ ဟုေခၚခဲ့သည္။ ယခု လူသိမ်ား၊ အေခၚမ်ားေနသည္မွာ ခတန္ရြာ ျဖစ္သည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္ စစ္ေဘးဒဏ္ခံရ
၉။ ၁၉၄၀-ခုႏွစ္၊ ေမလတြင္ ဗံုးႀကဲေလယာဥ္မ်ား ေရာက္ရွိလာၿပီး၊ ေဂြထုေက်းရြာအား ဗံုးႀကဲျခင္း၊ စက္ေသနတ္ျဖင့္ ပစ္ခတ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ တစ္ရြာလံုးရွိ အိမ္မ်ား၊ စပါးတိုက္(စပါးက်ီ)မ်ား အားလံုး မီးေလာင္ျပာက်ခဲ့ရသည္။ ဗံုးႀကဲေလယာဥ္မွ ပစ္ခတ္မႈေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီး (၂)ဦးေသဆံုးခဲ့ရသည္။ ယင္းအမ်ိဳးသမီး ႏွစ္ဦးမွာ-
(၁) မဆိုင္းတင္၊
(၂) မဆိုင္ယား တို႔ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ ဗံုးႀကဲပစ္ခတ္ခဲ့ေသာ ေလယာဥ္မ်ားမွာ မည္သည့္ႏိုင္ငံ၊ မည္သည့္စစ္တပ္က ေလယာဥ္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္းကို ယခုခ်ိန္ထိ ရြာသားမ်ား မသိၾကေသးဟုဆိုသည္။
၁၀။ ၁၉၄၁-ခုႏွစ္၊ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္မ်ား ၀င္ေရာက္ခဲ့သည္။ ၁၉၄၂-၄၃ ခုႏွစ္တြင္ မဟာမိတ္တပ္မ်ား၏ ေလယာဥ္မ်ား မၾကာခဏ ဗံုးၾကဲပစ္ခတ္မႈေၾကာင့္ ရြာထဲတြင္ မည္သူမွ် မေနရဲၾကေပ၊ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္အပါ တစ္ရြာလံုး ေတာေတာင္ သစ္ပင္ၿခံဳႏြယ္မ်ားတြင္ ပုန္းေအာင္ေနခဲ့ၾကရသည္။
ဗုဒၶဘာသာတို႔၏ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္အား ကခ်င္တပ္မ်ား မီးရွိဳ႔ဖ်က္ဆီး
၁၁။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၄၄-ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္စစ္ေၾကာင္းႏွင့္အတူ ကခ်င္တပ္မ်ား ေဂြထုေက်းရြာသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ ၁၈၆၀-ခုႏွစ္တြင္ မိမိတို႔ေခၽြးနည္းစာျဖင့္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို ညဥ့္(၇း၀၀)နာရီခန္႔တြင္ မီးရွိဳ႔ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကသည္။
ရြာသူရြာသားမ်ားသည္ ပုန္းေအာင္းေရွာင္တိမ္းေနခ်ိန္ျ
ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို ျပန္လည္ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းျခင္း
၁၂။ ၁၉၄၈-ခုႏွစ္၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ၁၉၄၀-၄၁-မွစ၍ ေရွာင္တိမ္ေနေသာ ေဂြထု-ေက်းရြာသူႀကီး ဦးလေခ- ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာသည္။ သူႀကီး၏ တာ၀န္မ်ားကို ျပန္လည္ဆက္လက္တာ၀န္ယူသည္။ ၁၉၅၁-၅၂-ခုႏွစ္တြင္ ပ်ဥ္ခင္း၊ ပ်ဥ္ကာ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း တစ္ေဆာင္ကို ျပန္လည္ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းၾကသည္။
KIA ေခၚ ကခ်င္လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔မ်ား ေရာက္ရွိလာျခင္း
၁၃။ ၁၉၆၂-ခုႏွစ္၊ မတ္လတြင္ KIA ေခၚ ကခ်င္ေတာတြင္း လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔မ်ား လွဳပ္ရွားေရာက္ရွိလာသည္။ ယင္းအဖြဲ႔ေရာက္ရွိတိုင္း ရြာမွ ထမင္းေကာင္း၊ ဟင္းေကာင္းျဖင့္ ေကၽြးေမြးဧည့္ခံရသည္။ အဆူအပူ အႀကိမ္းအေမာင္း ညွင္းပန္း ႏွိပ္စက္မႈခံၾကရသည္။ ၄င္းတို႔စခန္းခ်ရာ လမ္းႀကိဳ လမ္းၾကား ေတာင္ေျခာက္ကမ္းပါးသို႔ ခက္ခဲပင္ပန္းစြာ ထမင္းဟင္း၊ ရိကၡာမ်ား ပို႔ေပးၾကရသည္။
လက္နက္ကိုင္ KIA ကခ်င္လူရိုင္းမ်ား၏ လူမဆန္မႈမ်ား
၁၄။ KIA ေခၚ ကခ်င္လက္နက္ကိုင္မ်ားကို မည္သို႔ပင္ အေလ်ာ့ေပး၊ အနစ္နာခံ၊ ေပးကမ္းေကၽြးေမြး ဆက္ဆံခဲ့ေသာ္လည္း ထိုလူရိုင္း ကခ်င္မ်ားသည္ ရြာသူရြာသားမ်ားအေပၚ အေကာင္းမျမင္၊ အေကာင္းမထင္၊ အျပစ္ မရွိသည္ကို အျပစ္ရွိေအာင္ႀကံဖန္၍၊ မဟုတ္မမွန္စြပ္စြဲျခင္းတို႔ကို ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ၄င္း မဟုတ္မမွန္ စြပ္စြဲမႈကို ေသဒဏ္ေပး သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ ရက္စက္စြာ ညွင္းပန္းသတ္ျဖတ္ျခင္း စသည္တို႔ကို တစ္ရြာလံုးရွိ ရြာသူရြာသားမ်ား မၾကည့္မေနရ ၾကည့္ခိုင္းၿပီး၊ လူမဆန္စြာ ရက္စက္ ရိုင္းစိုင္း ၾကမ္းတမ္းေသာ KIA တို႔၏ လုပ္ရပ္မ်ားကို ေဂြထုေက်းရြာ၏ ျဖစ္စဥ္တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ပါသည္။
(က) ၁၉၆၃-ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလတြင္ KIA တို႔ ေရာက္ရွိလာၿပီး၊ လယ္ေတာတြင္ စပါးနယ္ (စပါးႏွင္း)ေနေသာ ေဂြထုရြာသား ေလာမန္(ေခၚ) ရွမ္းလူငယ္တစ္ဦးကို ဖမ္းဆီး၍ အစိုးရစံုေထာက္ဟု စြပ္စြဲကာ လွံစြပ္ႏွင့္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ထိုးသတ္ခဲ့သည္။ ထိုသို႔ ထိုးသတ္သည္ကို တစ္ရြာလံုးရွိ ရြာသူရြာသားမ်ားအား ၀ိုင္းၾကည့္ခိုင္းသည္။ မရႈမလွ အသတ္ခံခဲ့ရသည္။ ရင္ႏွင့္စရာျမင္ကြင္းအျဖစ္ ရြာသူရြာသားမ်ား၏ စိတ္ႏွလံုးတြင္ ယခုတိုင္ ထင္က်န္ရစ္ခဲ့သည္။
(ခ) ၁၉၆၃-ခုႏွစ္၊ မတ္လတြင္ KIA တို႔ေရာက္ရွိလာၿပီး၊ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း၌ ရြာလံုးကၽြတ္ ေခၚယူ စုေ၀းခိုင္းသည္။ ေက်ာင္းတံခါးကုိ ပိတ္သည္။ မည္သူမွ် စကားမေျပာရ၊ ထုိရြာသားထဲမွ ႏွစ္ေယာက္ကို ေရြးထုတ္သည္။ အစိုးရစစ္ေၾကာင္း လမ္းျပသူဟု စြပ္စြဲ၍ ႏွစ္ေယာက္စလံုးကို ဓါးျဖင့္ ခုတ္သတ္သည္။ တစ္ရြာလံုးကို ၀ိုင္းၾကည့္ခိုင္းသည္။ အသတ္ခံရသူမ်ားမွာ- ၁။ ေမာင္ဆိုးေပါင္း ႏွင့္ ၂။ ေမာင္အိုက္ရြက္ တို႔ျဖစ္သည္။ ဤျဖစ္ရပ္သည္လည္း ယခုတိုင္ ရင္နင့္စရာအျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ့သည္။
(ဂ) ၁၉၆၃-ခုႏွစ္၊ ေမလတြင္ KIA တို႔ေရာက္ရွိလာၿပီး၊ ရြာသားအားလံုးကို ရြာ၏အေနာက္ဖက္ရွိ ေညာင္ပင္ႀကီး ေအာက္တြင္ စုခိုင္းသည္။ ရြာထဲမွ ရွမ္းအဘိုးႀကီးႏွစ္ေယာက္ကို ေဗဒင္ဆရာဟု စြပ္စြဲသည္။ ယင္းေဗဒင္ဆရာတို႔က အစိုးရစစ္ေၾကာင္းအား ေဗဒင္တြက္ေပးေသာေၾကာင့္ KIA တို႔ နစ္နာခဲ့ရသည္ဟု ႀကံဖန္စြပ္စြဲကာ ၀ါရင္းတုတ္ျဖင့္ ျပင္းထန္စြာ ရိုက္နက္ခဲ့သည္။ ရိုက္နက္ခံ ရွမ္းအဘိုးႀကီးႏွစ္ဦးမွာ- ၁။ ဦးပူက -အသက္(၆၀)ႏွစ္၊ ၂။ ဦးပူဆန္အိုက္- အသက္(၅၈)ႏွစ္တို႔ျဖစ္သည္။ ရိုက္နက္ၿပီး (၁၀)ရက္အၾကာ ည(၇း၀၀)နာရီ အခ်ိန္ခန္႔တြင္ ရြာလယ္၌ ယင္းရွမ္းအဘိုးႀကီး ႏွစ္ဦးအား ေသနတ္ျဖင့္ ၀ိုင္းပစ္သတ္သြားခဲ့သည္။ ဤသည္လည္း တစိမ့္စိမ့္ေတြး တနင့္နင့္ ရင္နာရသည့္ ျဖစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။
(ဃ) ၁၉၆၄-ခုႏွစ္၊ ေမလကုန္ခါနီးတြင္ ခ.လ.ရ(၂၄)မွ ဗိုလ္ႀကီးဆြမ္ေယာ္၊ ဗိုလ္ႀကီးတင္ေအး၊ ခ.လ.ရ(၄၅)မွ ဗိုလ္ႀကီးတင္ထြန္း၊ ဗိုလ္ႀကီးေက်ာ္ရီ တို႔ စစ္ေၾကာင္းႏွစ္ေၾကာင္းပူးတြဲၿပီ
(င) ၁၉၆၆-ခုႏွစ္ ေမလတြင္ KIA သည္ အစိုးရတပ္မေတာ္ စစ္ေၾကာင္းမ်ားရွိေသာ တပ္စခန္းမ်ားကို သြားေရာက္ မတိုက္ခိုက္ရဲဘဲ၊ အင္အားနည္းသည့္ ေဂြထုေက်းရြာသို႔ အင္အားမ်ားစြာျဖင့္ ၀င္တိုက္ခဲ့သည္။ ထိုတိုက္ပြဲသည္ နံနက္ (၄း၀၀)နာရီမွ နံနက္(၆း၀၀)နာရီထိ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။ KIA အင္အားသည္ လက္နက္အျပည့္အစံုႏွင့္ လူအင္အား (၁၀၀)ခန္႔ရွိသည္။ ေဂြထု ျပည္သူ႔စစ္လက္နက္အင္အားမွာ ေသနတ္(၁၅)လက္ျဖင့္ မိုးလင္းသည္အထိ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ခုခံတိုက္ခဲ့သည္။ ထိုတိုက္ပြဲတြင္ ျပည္သူ႔စစ္ေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦး ဒဏ္ရာအနည္းငယ္ရခဲ့သည္။ ရြာသူရြာသားမ်ား လံုး၀ ထိခိုက္မႈမရွိခဲ့ပါ။
(စ) ၁၉၆၇-ခုႏွစ္တြင္ ေဂြထုရွမ္းရြာ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ရွိေသာ ကခ်င္ေက်းရြာမ်ားကို ေဂြထုေက်းရြာသို႔ ေခၚယူစုစည္းခဲ့သည္။ ရွမ္းမ်ားကိုအစဥ္အၿမဲ ဒုကၡေပးေနေသာ ကခ်င္မ်ားကို ရွမ္းရြာသို႔ ေခၚယူစုစည္းခဲ့ျခင္းသည္ အလြန္မိုက္မဲမႈႏွင့္ မရိုးသားမႈ၊ ယုတ္မာမႈမ်ားသာျဖစ္သည္ကို ေပၚလြင္ေစခဲ့သည္။
(ဆ) ၁၉၆၈-ခုႏွစ္တြင္ တပ္စခန္းမွ ရဲေဘာ္မ်ားႏွင့္ျပည္သူ႔စစ္တို႔ ပူးေပါင္းအဖြဲ႔သည္ ၀ိုင္းေမာ္ၿမိဳ့နယ္၊ ၀ါးေရွာင္ရြာမွ ရိကၡာထုတ္ အျပန္လမ္းတြင္ KIA တို႔ ၿခံဳခိုတိုက္ခိုက္ခဲ့ရာ ျပည္သူ႔စစ္(၃)ဦး က်ဆံုးခဲ့ရသည္။ ယင္းတို႔မွာ-
၁။ ေမာင္အိုက္ကမ္
၂။ ေမာင္ဆိုး၀ါ
၃။ ေမာင္အိုက္ပန္႔-တို႔ျဖစ္သည္။
(ဇ) ၁၉၇၀-ခုႏွစ္ ေမလတြင္ ေဂြထုရြာ၌ စခန္းစိုက္ထားေသာ အစိုးရတပ္ႏွင့္ KIA တို႔ တိုက္ပြဲျပင္းထန္စြာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ တိုက္ပြဲမွာ နံနက္(၄း၀၀)နာရီမွ မြန္းလြဲ(၁း၀၀)နာရီထိ ျဖစ္ခဲ့သည္။ KIA ဘက္မွ အင္အားႀကီးသည္။ အစိုးရ တပ္စခန္းတြင္ အင္အား(၉)ဦးသာ ရွိခဲ့သည္။ တပ္စခန္း က်ရွံဳးသြားသည္။ ထိုစဥ္က တပ္စခန္းမွဴးမွာ အရာခံဗိုလ္ ေမာင္ေအး ျဖစ္ၿပီး အင္အားခ်င္းမမွ်၍ စခန္းက်ခဲ့သည္။ KIA မ်ားက အစိုးရတပ္စခန္းကို ေအာင္ျမင္ၿပီးေနာက္၊ KIA မ်ားက ေဂြထုရြာသူရြာသားမ်ားအား ယခု ေဂြထုေဒသနယ္ေျမအားလံုး ေအးခ်မ္းၿပီ၊ ပူပင္ေသာက မျဖစ္ႏွင့္ေတာ့၊ မိမိတို႔ရဲ့ စားေသာက္ေနထိုင္ေရးကို ေအးေဆးစြာ ႀကိဳးစားလုပ္ကိုင္ၾကဟု ေျပာသြားခဲ့သည္။
(စ်) ဤသို႔ေျပာၿပီး မၾကာမီ ၁၉၇၀-ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ(၃)ရက္ေန႔တြင္ KIA စစ္ေၾကာင္းမွဴး ဒူ-ဂြမ္ထြဲ ဆိုသူသည္ ေဂြထု ရြာသူရြာသားမ်ား လိုက္နာရန္ ျပင္းထန္ေသာအမိန္႔ကို ေအာက္ပါအတိုင္းထုတ္ခဲ့သည္-
´´အမိန္႔- ယေန႔ ယခု ေဂြထုေက်းရြာ လူထုအားလံုး ဤေန႔ ဤရက္ ဤအခ်ိန္မွစ၍ ရြာေျပာင္းေရြ႔ရမည္၊ အမိန္႔အရ လြန္ဆန္၍မရ၊ အမိန္႔လြန္ဆန္ပါက ေသဒဏ္ခံရမည္`` ဟုအမိန္႔ထုတ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဂြထုေက်းရြာ လူထုသည္ အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု၊ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေတာင္းပန္ခဲ့ေသာ္လည္း လူမဆန္ေသာ ကခ်င္လူရိုင္းတို႔သည္ အမိန္႔ကို မရုပ္သိမ္းေပးခဲ့ပါ။ ကခ်င္လူရိုင္း KIA တို႔သည္ ရွမ္းမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားေနထိုင္ရာ ေနရာေဒသ နယ္ေျမမ်ားကို အတင္း အဓမၼ သိမ္းပိုက္၍ ရွမ္းလူမ်ိဳးတို႔အား ေမာင္းထုတ္ခဲ့ျခင္းသည္ ေဒသခံရွမ္းမ်ားအေပၚ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခား ဆက္ဆံမႈမ်ားသာ ျဖစ္သည္။
၁၅။ ယင္းကဲ့သို႔ KIA စစ္ေၾကာင္းမွဴး ဒူ၀ါ-ဂြမ္ထြဲ၏ အတင္းအဓမၼ ခ်က္ခ်င္း ေမာင္းထုတ္မႈေၾကာင့္ ေဂြထုေက်းရြာ ျပည္သူလူထုသည္ တစ္ထမ္းတစ္ပိုးစာမွ်ေသာ ပစၥည္းကိုသာယူၿပီး၊ ကေလးသူငယ္မ်ား၊ ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္ႏွင့္အတူ ရြာသူရြာသားမ်ားသည္ ရွိဳက္ႀကီးတငင္ မ်က္ရည္စိုရြဲ ငိုေၾကြးရင္း ေဂြထုေက်းရြာမွ ေျခဦးတည့္ရာ ထြက္လာခဲ့ၾကရသည္။ ရင္နင့္စရာ ျမင္ကြင္းတစ္ခုျဖစ္ ေဂြထုေက်းရြာ ရြာသူရြာသားမ်ားရင္တြင္းတြင္ သံမွိဳရိုက္စြဲဘိသကဲ့သို႔ က်န္ရစ္ခဲ့သည္။
လက္နက္ကိုင္ ကခ်င္လူရိုင္းမ်ားက လက္နက္မဲ့ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားကို အႏိုင္က်င့္ ေစာ္ကား ေမာင္းထုတ္ခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္ကို သိရွိေစရန္တြက္ တိုင္းျပည္ေကာင္းေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ေနၾကသူမ်ား၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ရန္တာ၀န္ရွိၾကသူမ်ား၊ ရွမ္းလူမ်ိဳးႏွင့္ရွမ္းနယ္ေျမကိ
၁၆။ ေဂြထုေက်းရြာ ရြာသူရြာသားမ်ားအားလံုး အထမ္းအပိုးကိုယ္စီျဖင့္ ထြက္ခြာခဲ့ၿပီးေနာက္၊ အိမ္ေျခ (၁၂၀)ေက်ာ္၊ စာသင္ေဆာင္၊ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း စသည္တို႔ကို မီးရွိဳ႔ဖ်က္ဆီးသည္။ ကၽြဲ၊ ႏြား၊ ၾကက္၊ ၀က္၊ အိုးခြက္၊ ပန္းကန္၊ ပရိေဘာဂအသံုးအေဆာင္ စသည္စသည္မ်ားကို သိမ္းယူျခင္း၊ မီးရွိဳ႔ဖ်က္ဆီးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
ဤကား ငါတို႔ အသက္ရွင္ဖို႔ သူတို႔ေသေပးရမည္၊ ငါတို႔ ေနရာရဖို႔ သူတို႔ေနရာ ဖယ္ေပးရမည္-ဟူေသာ ကခ်င္လူရိုင္းတို႔၏ အၾကမ္းဖက္ အတၱႀကီးမားသည့္ စရိုက္ကို ပိုမိုေပၚလြင္ထင္ရွားေစသည္။
တထမ္းတပိုး၊ ကေလးကုိယ္စီျဖင့္ ေျခဦးတည့္ရာ ထြက္ခြာလာခဲ့ရျခင္း။
၁၇။ (၃-၉-၁၉၇၀)ရက္ေန႔ ေန႔လည္ (၂း၀၀)နာရီအခ်ိန္မွစ၍ KIA စစ္ေၾကာင္းမွဴး ဒူ ဂြမ္ထြဲ ၏ လူမဆန္ေသာ တစ္ခ်က္လြတ္အမိန္႔ေၾကာင့္ ေဂြထုတစ္ရြာလံုး အထမ္းအပိုးကိုယ္စီ၊ ကေလးငယ္မ်ား ခ်ီပိုး လက္တြဲ၍ မ်က္ရည္စိုရႊဲ ၀မ္းနဲပက္လက္ျဖင့္ မိမိတို႔၏ ေနအိမ္၊ ရပ္ရြာ၊ ပစၥည္းမ်ားကို စြန္႔ခြာခဲ့ၾကရသည္။ ထိုေန႔ကား ကခ်င္တို႔၏ေဘးရန္ေၾကာင့္ ရွမ္းရြာ ပ်က္စီးခဲ့ရသည့္ ေန႔တစ္ေန႔ပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။
၁၈။ ေဂြထုရြာသူရြာသားမ်ားသည္ ေဂြထုရြာ၏ အေနာက္ဖက္(၁၄)မိုင္အကြာရွိ ၀ိုင္းေမာ္ၿမိဳ့နယ္၊ မိုင္းနားေက်းရြာသို႔ ဦးတည္ ထြက္လာခဲ့ၾကသည္။ (၁)မိုင္ခြဲခန္႔ေလွ်ာက္မိေသာခါ ၀ိုင္းေမာ္ၿမိဳ့နယ္၊ ၀ါးေရွာင္ေက်းရြာသို႔ သြားသည့္ လမ္းခြဲသို႔ေရာက္ခဲ့သည္။ ရြာသူရြာသားအခ်ိဳ႔သည္ ၀ါးေရွာင္လမ္းခြဲအတိုင္း ထြက္ခြာသြားၾကသည္။ ေဂြထု ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ စင့္လွိဳ႔ သည္လည္း ၀ါးေရွာင္လမ္းခြဲဘက္သို႔ လိုက္ပါသြားခဲ့သည္။
မိုင္းနားေက်းရြာဘက္သို႔ ထြက္ခြာလာၾကသည့္ ေဂြထုေက်းရြာ ရြာသူရြာသားအခ်ိဳ႔မွာ ည(၈း၀၀)နာရီအခ်ိန္ခန္႔တြင္ မီးတုတ္ကိုယ္စီ ကိုင္ေဆာင္လ်က္ ေရာက္ရွိလာၾကသည္။ အခ်ိဳ႔မွာ အထမ္းအပိုးမ်ား၊ ကေလးမ်ားပါ၍ လမ္းမေလွ်ာက္ႏိုင္ေတာ့ပဲ လမ္း၌ပင္ ညအိပ္နားခဲ့ၾကရသည္။ နံနက္မိုးလင္းမွ ၀ိုင္းေမာ္ၿမိဳ့နယ္၊ မိုင္းနားေက်းရြာသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ၾကသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွ ကယ္ဆယ္ေရးပစၥည္းမ်ား ကူညီေထာက္ပံ့ေပးခဲ့ျခင္း
၁၉။ (၁၁-၉-၁၉၇၀)ရက္ေန႔တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသည္ ေဂြထုေက်းရြာမွ စြန္႔ခြာလာၾကရေသာ ဒုကၡသည္မ်ားကို ဆန္၊ ရိကၡာ၊ အိုးခြက္ပန္းကန္၊ အ၀တ္အထည္ စေသာ ကယ္ဆယ္ေရးပစၥည္းမ်ား လာေရာက္ကူညီေထာက္ပံ့ေပးခဲ့သည္။ ထိုေက်းဇူးတရားအား ေဂြထုရွမ္းတို႔ ရင္တြင္း၌ အထူးအေလးထား မွတ္တမ္းတင္ မွတ္သားထားခဲ့ပါသည္။
လံုၿခံဳေရးျဖင့္ စပါးရိတ္သိမ္း သြားၾကရျခင္း
၂၀။ မိမိတို႔၏ ၀မ္းစာအတြက္ ခက္ခဲေသာေၾကာင့္ ေဂြထုေက်းရြာမွ မထြက္ခြာမီ စိုက္ပ်ိဳးထားခဲ့ေသာ စပါးမ်ားကို ရိတ္သိမ္းရန္ ၀ိုင္းေမာ္ၿမိဳ့နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
ႀကံဳရာက်ဘန္း အလုပ္သမားဘ၀ေရာက္ခဲ့ရ
၂၁။ KIA ၏ ႏိုင္ထက္စီးနင္း ေမာင္းထုတ္ခံရမႈေၾကာင့္ လယ္ပိုင္၊ ၿခံပိုင္မ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကေသာ ေဂြထုရြာသူ ရြာသားမ်ားသည္ မိမိတို႔ဘ၀ ရပ္တည္ေရးအတြက္ လယ္ၿခံအလုပ္သမားမ်ားအျဖစ္လည္းေက
ေဂြထုရြာရွိ လယ္ေျမေဟာင္း(လယ္ဟန္း)မ်ားကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ျခင္း
၂၂။ ၁၉၇၃-ခုႏွစ္တြင္ စား၀တ္ေနေရး မဖူလံုမႈ၊ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးမႈ၊ ဆင္းရဲဒုကၡတို႔ကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္ ဦးထြန္းရွင္း ဦးေဆာင္ေသာ ရြာသားအခ်ိဳ႔သည္ ေဂြထုရွိလယ္ေျမေဟာင္း(လယ္ဟန္း)မ
ေဂြထုေက်းရြာ လယ္ေျမေဟာင္းမ်ား ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္လုပ္ကိုင္ႏိုင္ေ
၂၃။ ၁၉၈၄-ခုႏွစ္တြင္ ေဂြထုလယ္ေျမေဟာင္း(လယ္ဟန္း)မ်ား
(က) ပထမ(၄)ႏွစ္ စီမံကိန္း (၁၉၈၄-မွ ၁၉၈၇ ထိ)
အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္- ၁။ ဦးတင္ေမာင္
၂။ ဦးညႊန္႔ေမာင္
(ခ) ဒုတိယ(၄)ႏွစ္ စီမံကိန္း (၁၉၈၈ မွ ၁၉၉၁ ထိ)
အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ ၁။ ဦးဆန္ခြင့္
၂။ ဦးဖန္ေပါင္း တို႔ျဖစ္သည္။
၂၄။ အထက္ပါ ေဂြထုလယ္ယာေျမေဖာ္ထုတ္ေရးစီမံကိ
လယ္ယာေျမေဟာင္းမ်ား ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေငြ
၂၅။ ၁၉၉၅-ခုႏွစ္တြင္ ေဂြထုေက်းရြာ လယ္ယာေျမေဟာင္းမ်ား ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ေရးအတြက္ ရံပံုေငြက်ပ္-၃၂၈၀၀၀ိ/
ေဂြထုေက်းရြာ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းအာ
၂၆။ ၂၀၀၅-ခုႏွစ္တြင္ ခ.လ.ရ(၁၂၁)မွ ဗုိလ္မွဴးႀကီး၀င္းသန္းႏွင့္ NDAK မွ ဗိုလ္မွဴးႀကီး ဘရန္ေအာင္-တို႔ ဦးေဆာင္၍ ေက်းရြာလူထုလုပ္အားျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းသစ
၁၉၇၀-ခုႏွစ္မွ ၂၀၀၅-ခုႏွစ္ထိ ရြာပ်က္၊ လယ္ယာပ်က္ျဖစ္ခဲ့ရေသာ ေဂြထုေက်းရြာ နယ္ေျမေဒသသည္ ျပန္လည္တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းလာၿပီး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ စတင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရလာခဲ့သည္။
KIA (ခြဲထြက္) ဦးလဆန္ေအာင္၀ါ-၏ အထူးေဒသနယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္း။
၂၇။ ၂၀၀၆-ခုႏွစ္မွစ၍ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား၏ ေဂြထုေက်းရြာနယ္ေျမကို KIA မွ ခြဲထြက္လာေသာ ဦးလဆန္ေအာင္၀ါ ၏ အထူးေဒသအျဖစ္ ေျမာက္ပိုင္းတိုင္းစစ္ဌာနခ်ဳပ္က
ေဂြထုနယ္ေျမကို ဦးလဆန္ေအာင္၀ါ အဓမၼလက္၀ါးႀကီးအုပ္ျခင္း
၂၈။ ေဂြထုေက်းရြာနယ္ေျမကို ဦးလဆန္ေအာင္၀ါ ၏ အထူးေဒသနယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးလိုက္သည့္ အခ်ိန္မွစ၍၊ ေဂြထုေက်းရြာ၏ ေရွ့ကြင္း ေနာက္ကြင္း၊ လယ္ကြင္းပတ္လည္တြင္ ဘိုးဘြားမ်ားစိုက္ပ်ိဳးထားေသာ သစ္၀ါး မ်ားကို ၄င္းတို႔ ဆႏၵသေဘာအေလ်ာက္ ခုတ္ယူသံုးစြဲျခင္း၊ ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ၂၀၁၀-ခုႏွစ္တြင္ ရြာ၏ အေနာက္ဖက္ လယ္ကြင္းစပ္တြင္ရွိေသာ ေက်းရြာပိုင္ သဘာ၀အင္းႏွင့္ ကၽြဲႏြားစားက်က္ေျမကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔အစည္းထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး၊ ၄င္းတို႔ အဖြဲ႔ပိုင္အျဖစ္ သိမ္းယူခဲ့သည္။
ေဂြထုရြာခံ ရွမ္းရြာသားမ်ားအေပၚ စာနာေထာက္ထားမႈမရွိ၊ လူမ်ိဳးေရး ခြဲျခားဆက္ဆံသည္။ ရြာပိုင္အင္းကို ဦလဆန္ေအာင္၀ါ အဖြဲ႔ပိုင္အင္း မျဖစ္ေရးတြက္ ကန္႔ကြက္ဆန္က်င္ေျပာဆိုမႈကို အင္းကို ၀ုိင္းလုသည္ဟု စြပ္စြဲခဲ့သည္။ ယခုအခါ ဦးလဆန္ေအာင္၀ါ အဖြဲ႔ကို လ၀ါးယန္ဌာေနျပည္သူ႔စစ္အျဖစ္ တရား၀င္ရပ္တည္ခြင့္ ေပးထားရာ ေဂြထုေဒသခံ ရွမ္းလူထုမွာ ၄င္းတို႔ျပဳသမွ် ႏုရမည့္ဘ၀ျဖစ္ေနသည္။
သံုးသပ္ခ်က္
၂၉။ လြတ္လပ္ေအးခ်မ္းစြာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ေနထိုင္လိုေသာ
ရက္စြဲ။ ၂၀၁၃-ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ရက္
စုေဆာင္းျပဳစုသူ- မ်ိဳးခ်စ္ (ေဂြထု)
No comments:
Post a Comment